LV

Alternatīvie milti pilnvērtīgam uzturam un dzīvespriekam

Novērtējam, ka dzīvojam laikā, kad kulinārijas modi nosaka ne tikai mūsu garšas receptori, bet arī fiziskā labsajūta. Mūsdienās alternatīvie milti ir veselīga uztura tendence, kas paver plašas iespējas produktu un recepšu daudzveidībā. Miltus varam pagatavot gandrīz no visa – sākot ar auzām un riekstiem, sēklām un zirņiem un beidzot ar augļiem, burkāniem un bietēm. Lai neapjuktu plašajā Just Nature alternatīvo miltu piedāvājumā, iepazīstinām ar to pielietojumu ikdienas receptēs. Lai uzturs vairotu dzīvesprieku un pienesumu mūsu veselībai!

Kādēļ vērts samazināt balto miltu patēriņu uzturā?


Taisnība, ka ēdiena pagatavošana ir radoša māksla, turklāt daudzveidīgs un sabalansēts uzturs ir daļa no gatavošanas meistarības. Arvien biežāk pievēršam uzmanību tam, ka baltie kviešu milti ir nabadzīgāki uzturvērtībā – lai gan ēdiens ir baudījums, dienas beigās tā galvenais uzdevums ir pilnvērtīgi nodrošināt organisma dzīvības procesus. Nepatīkamas sajūtas var radīt straujās cukura līmeņa izmaiņas pēc maltītes, jo balto miltu produkti satur maz šķiedrvielu un proteīnu, tādēļ ļoti strauji uzsūcas organismā. Krasi kāpjot un drīz arī krītot cukura līmenim, tiek veicināti iekaisuma procesi, kā arī izsalkums atgriežas ātrāk nekā gaidīts.
Tāpat pētījumi liecina, ka rafinētie ogļhidrāti uzturā var ietekmēt mūsu noskaņojumu. Izrādās, mūsu hormonu atbildes reakcija uz strauju cukura līmeņa samazināšanos negatīvi ietekmē mūsu emocionālo skatījumu uz dzīvi un rada nogurumu.

Brokastu pankūkas un plācenīši


Saldās pankūkas
vislabāk pagatavot no kokosriekstu miltiem, kuri sajaukti ar mandeļu miltiem. Tad tie iegūs patīkami saldenu garšu, kas ļauj pievienot mazāk cukuru. Šie alternatīvie milti labi uzbriest un absorbē mitrumu, tādēļ mīklai jāpievieno līdz pat četrām reizēm mazāk nekā kviešu milti. Ja pievienosi par daudz, iznākums būs sauss un ne tik gards. Teicams risinājums pankūkām izdosies no ķirbju sēklu miltiem, kas, sajaucot ar pienu, uzbriedīs un kļūs gaisīgas un vieglas. Tiem ir skaista zaļa nokrāsa un šie milti nesatur lipekli, tādēļ kā saistvielu var izmantot olas. Ja cepsi sāļās pankūkas vai plācenīšus, noteikti izmēģini linsēklu vai turku zirņu miltus, jo tiem dabiski ir saistvielas, kas ļauj cept bez olas pievienošanas.  Arī rīsu milti būs laba alternatīva kviešu miltiem, jo tiem piemīt gan pankūkām vēlamais gaisīgums, gan tie nesatur glutēnu – tos var iejaukt ķirbju sēklu vai linsēklu miltu mīklā, lai iegūtu vieglāku tekstūru.

Konditoreja un cepumi

Kūkām, kēksiem un cepumiem vispopulārākie būs kokosriekstu un mandeļu milti. No tiem var gatavot arī svaigo konditoreju (bez cepšanas) – tad kā saistvielu izmanto augu valsts pienus, bet kā saldinātāju – stēviju, medu vai agaves sīrupu. No mandeļu miltiem francūži gatavo mums zināmo delikāto gardumu  – makarūnus. Ja padomā ir gardi cepumi, izmēģini linsēklu miltus, jo tiem ir skaista tumša šokolādes nokrāsa un arī tekstūra atgādinās par šokolādes cepumu niansēm. Savukārt, ķirbju sēklu milti cepumiem piešķirs gan oriģinālu zaļganu nokrāsu un raksturīgo ķirbju sēklu garšu. Tos var sajaukt ar rīsu vai mandeļu miltiem, lai garša būtu maigāka. Speltas milti būs uzturvielām bagātīga balto kviešu miltu alternatīva ar izteiktāku tekstūru un smaržu. Kukurūzas miltus var izvēlēties desertu biezināšanai. Tie nesatur glutēnu, bet satur daudz vērtīgas taukskābes un olbaltumvielas, kā arī tiem ir patīkama zeltaina nokrāsa.

alternatīvie milti

Maize, picas pamatne un citas sāļās uzkodās

Linsēklu milti kombinācijā ar rīsu miltiem un garšvielām veidos teicamu picas pamatni. Turku zirņu miltus, tāpat kā linsēklu, ķirbju sēklu, speltas un kukurūzas miltus, var izmantot sāļo standziņu, maizes un citu uzkodu pagatavošanā. Kukurūzas milti ir laba alternatīva gaļas un zivs panēšanai un arī kā biezinātājs mērcēs un zupās, jo nesatur glutēnu. Ja uzturā svarīgi izvairīties no glutēna, tad maizi var cept arī no ķirbju sēklu, linsēklu, turku zirņu, rīsu vai kokosriekstu miltiem. Savukārt, speltas milti satur glutēnu, bet tiem cepšanā var nepievienot olu, lai gan lipeklis to sastāvā ir mazāk nekā  turku zirņu vai linsēklu miltos. Sākot eksperimentēt ar miltu veidiem, jāņem vērā, ka katrs no tiem mazliet atšķirīgi reaģē uz mitruma daudzumu un cepšanas temperatūru, tādēļ vispirms vari receptēs iejaukt arī nedaudz pazīstamos kviešu vai rudzu miltus, lai iepazītu alternatīvo miltu “uzvedību”.

Oriģinālas receptes un dažādu miltu veidu specifiku aicinām izzināt Gemoss šefpavāres Inas Poliščenko vadītajā seminārā “Alternatīvie milti”.