LV

Kā pagatavot bezglutēna maizi?

Kā pagatavot bezglutēna maizi?

Bezglutēna diētas mūsdienās ir kļuvušas arvien populārākas, jo īpaši tāpēc, ka pieaug izpratne par lipekļa ietekmi uz mūsu veselību un organisma labsajūtu ikdienā.

Glutēns jeb lipeklis ir proteīnu grupa (polamīni), kas pārsvarā sastopama miežos, kviešos un rudzos. Maizes izstrādājumiem glutēns piešķir elastību un mīksto, mitro tekstūru, tomēr aizvien vairāk cilvēki izvēlas no tā izvairīties, jo organisms to slikti pārstrādā, var veicināt iekaisuma procesus, radīt gremošanas traucējumus un izraisīt nogurumu. Jebkurā gadījumā, tas nesniedz pienesumu mūsu veselībai.

Tomēr atteikšanās no glutēnu saturošiem produktiem, alerģija vai dzīvesveida maiņa nav iemesli, lai atteiktos no kraukšķīgas maizes ikdienas ēdienkartē.

Šajā rakstā aicinām uzzināt par dažādiem bezglutēna izejvielu veidiem, miltu izvēli, cepšanu, kā arī īpašu maizes recepti.

Produkti, kas satur vai nesatur glutēnu

Mūsdienās pieejams aizvien plašāks alternatīvo miltu klāsts, no kuriem lielākā daļa nesatur glutēnu dabiski vai arī tas tiek kontrolēti atdalīts ražošanas procesā.

Piemēram, auzas un to produkti dabiski nesatur glutēnu, tomēr pārstrādes fabrikās var rasties piemaisījumi. Ja tev ir alerģija vai celiakija, jāpievērš uzmanība atbilstošai sertifikācijai, bet, ja esi izlēmis mainīt savus uztura paradumus un lielas problēmas ikdienā glutēns nerada, tad minimāls glutēna putekļu piejaukums, kas ir radies ražošanā, traucējumus visticamāk neradīs.

Glutēnu var saturēt tādi rūpnieciski ražoti produkti kā miežu iesals, iesala etiķis, sojas mērce, mērces, kas biezinātas ar miltiem, buljons, daži garšvielu maisījumi, aromatizēti čipsi, alus, daži dzērienu veidi, apstrādāta gaļa, marinādes, makaroni un lielākajā daļa konditorejas izstrādājumu.

Kas nepieciešams bezglutēna maizes pagatavošanai?

Svarīgākais ir izvēlēties atbilstošus miltus – maizes bāzi. Glutēnu nesatur rīsu, kukurūzas, turku zirņu, linsēklu, ķirbju sēklu un kokosriekstu milti, bet striktas diētas ievērotāji meklē atbilstošas norādes uz iepakojuma.

Pārējās sastāvdaļas atkarīgas no gaumes: olas (var aizstāt ar ceļteku pulveri), ūdens, sāls, cukurs un taukviela. Lai viegli pagatavotu maizi ikdienas ēdienreizēm, miltu vietā vari izmantot arī sēklas, riekstus un žāvētus augļus. Var izvēlēties arī gatavos “Cake & Bake” maisījumus sēklu maizes cepšanai mājās – sēklu maize ir ar bagātīgāku garšu, sniedz ilgāku sāta sajūtu. Tā ir ne tikai pilna vērtīgām uzturvielām, bet arī īpaši istrādāta pilnvērtīgam garšas balansam.

Maize, kurā nav glutēna būs blīvāka, ne tik gaisīga, bet izejvielas ļauj variēt krāsu, smaržas un garšvielu daudzveidību. Blīvo tekstūru labi kompensēs garša: pievieno gan kūpinātu papriku, kurkumu un kariju, gan safrānu, ķiploku pulveri un sīpolu pārslas. To var jaukt arī ar cepamo pulveri, lai iegūtu irdenāku, gaisīgāku tekstūru. Sastāvdaļu trio – ābolu etiķis, soda un cepamais pulveris – palīdzēs mīkstināt maizi.

bezglutēna maize recepte

Kā tiek gatavota bezglutēna maize?

Alternatīvie milti mīklā ne vienmēr “uzvedas” kā parastie milti un prasa atšķirīgu receptes pieeju. Bezglutēna maizi gatavo bez rauga, jo lipeklis ir tā aktivizētājs. Var izmantot arī bezrauga ieraugu, bet tā ir atsevišķa metode, kuru var attīstīt pēc receptes apguves. Linsēklu un turku zirņu milti ir ļoti lipīgi un labi uzbriest, tāpēc drīkst nepievienot olas (gatavo maizītes, picas pamatni un tml.).

Ķirbju sēklu un linsēklu maize ir gatavojama arī bez termiskās apstrādes – kā bāze raw konditorejā un kulinārijā (panēšanai un biezināšanai).

Vēl svarīgi, ka, izvēloties miltus bez glutēna un aizstājot ar tiem parastos miltus, nav ieteicams paļauties uz standarta proporcijām. Piemēram, rīsu un kokosriekstu milti ļoti labi reaģē ar mitrumu un ūdens ietekmē strauji piebriest. Vispirms nepieciešams iepazīt to uzvedību un blīvumu, ko var panākt tikai eksperimentēšanas ceļā. Jārēķinās, ka tie būs vairāki cepšanas mēģinājumi līdz pirmajam ideālās garšas kukulītim. Sāc ar mūsu piedāvāto recepti, līdz esi gatavs izmēģināt savu!

Recepte: sātīgā kokosriekstu miltu maize

6 olas (istabas temp.)
glāze kokosriekstu eļļa, 130 g jeb 1 glāze
nesaldināts mandeļu piens, 65 g jeb 1/2 glāze
1 ēdamkarote medus
kokosriekstu milti JUST NATURE, 100 g jeb 3/4 glāzes
1/4 tējkarote sāls
1 un 1/2 tējkarotes cepamā pulvera

Uzkarsē cepeškrāsni līdz 180 °C un ieeļļo cepamo trauku ( apmēram ~10 x 20 cm) ar kokosriekstu eļļu. Izvēlies metāla trauku, jo tad maizīte būs zeltaina no visām pusēm. Sakul olas, kokosriekstu eļļu, mandeļu pienu un medu. Mīklā iesijā kokosriekstu miltus, sāli un cepamo pulveri, līdz iegūst viendabīgu šķidru masu. Lej cepšanas traukā un cep 40 – 45 minūtes, līdz zeltaini brūna. Tā vienmērīgāk izcepsies un pacelsies, ja novietosi cepeškrāsns centrā. Pārbaudi gatavību ar koka irbuli – lai pie tā nelīp mīkla. Pirms servēšanas atdzesē kukuli aptuveni 15 minūtes.

Palielini medus daudzumu par 2 ēdamkarotēm, ja vēlies saldāku garšu. Ja pikantu – medus vietā pievieno ķiploku un sīpolu pulveri, kaltētu rozmarīnu, oregano kopā ar timiānu.

Pirms cepšanas vari apbērt ar sezama sēklām vai kokosriekstu skaidiņām. Maizīte būs ideāls pamats dažādiem zaļumu un riekstu smēriņiem, kā arī sieriem.