LV

Noderīgi ieteikumi kvinojas pagatavošanai

Kvinojas izcelsme ir meklējama Andu kalnos, Peru un Bolīvijā jau 4000 gadus senā vēsturē. Daudzus gadsimtus kvinoja bija ļoti svarīgs augs seno inku cilšu kultūrās, kuras apdzīvoja mūsdienu Čīli, Ekvadoru un Argentīnu, bet spāņu tautu ienākšana Dienvidamerikā to izskauda, aizstājot ar graudaugiem.

Līdzīgās uzturvērtības dēļ, mēs kvinoju uzskatām par “pseido graudaugu”, bet īstenībā, kvinoja ir sēkliņām bagāts augs, kas radniecīgs cukurbietēm un spinātiem.

Pasaulē kvinoju atzīst par vienu no vērtīgākajiem kultūraugiem. Tas tādēļ, ka kvinojas audzēšana neprasa daudz ūdens un bagātīgu augsni- tā ļoti viegli kultivējama bez mēslojuma un ķimikālijām, turklāt, arī tās lapas ir lietojamas uzturā, līdzīgi kā spināti.

Arī šodien kvinoju galvenokārt audzē Dienvidamerikas valstīs, no kurienes tiek eksportēti 92% pasaules kvinojas tirgus apjoma, bet kopš tā iemantojusi popularitāti teju visā pasaulē, nelielās plantācijās to audzē arī Indijā, ASV un Āfrikā.

kvinoja izcelsme

Kvinojas pagatavošana

Eksperti iesaka pirms pagatavošanas sēklas nomazgāt. Tā tiks noskalota rūgtenās viela saponīns, kas pārklāj sēklu apvalku. Atkārtoti skalojot ūdenī, noteikti uzlabosies garša, taču tas var būt piņķerīgs process, jo sēkliņas ir smalkas un daļa no tām gaisīgi peld pa ūdens virsu. Skalošanai noderēs smalks caurduris vai kafijas tipa preskanna.

Gaisīgas un kraukšķīgas kvinojas putras “atslēga” ir vārīšanas ilgums un pareizs ūdens daudzums pret kvinojas apjomu. Vienu glāzi sausu kvinojas sēklu aplej ar divām glāzēm auksta ūdens. Vārīšanas ilgums vienmēr būs atkarīgs no kvinojas daudzuma, bet galvenais ieteikums: vārīt uz lēnas uguns, bez vāka un sagaidīt brīdi, kad tas iztvaiko (vārot 1 glāzi kvinojas, tās varētu būt apmēram 20 minūtes vai nedaudz vairāk).

Visvieglāk par putras gatavību var pārliecināties novērojot, vai smalkie graudiņi sāk atvērties (līdzīgi dīgstiem). Protams, var palielināt karstumu un vārīt kvinoju zem vāka, bet tad ir lielāks risks to pārvārīt vai piededzināt.

Cita metode: kvinoju pirms vārīšanas pāris minūtes apcep taukvielā un tikai tad pielej ūdeni. Tā kvinoja iegūs papildus kraukšķīgumu un irdenumu. Dažas minūtes pirms gatavības tiek pievienots sāls, pipari un citas garšvielas. Kad kvinoja nedaudz atdzesēta, iemaisa ēdamkaroti olīveļļas, lai tā nesaliptu.

Gatavo kvinoju var uzglabāt ledusskapī pat 2 – 3 dienas, plānojot maltītes laikus – pievieno daudzveidīgos salātos, cep plāceņus, kā arī sajauc ar citiem graudaugiem.

Kvinojas veidi un pielietojums dažādās maltītēs

Pie mums pazīstami un pasaulē izplatīti ir trīs produktu veidi – baltā, melnā un sarkanā. Lai gan tie ir ļoti līdzīgi, to gatavošanas laiki nedaudz atšķiras. Baltā kvinoja ir vismaigākā un mazāk kraukšķīga, turklāt uzvārīsies nedaudz ātrāk. Melnā ir viskraukšķīgākā, un tai var būt vajadzīga 5 minūtes ilgāka vārīšana.

Iepazīstot jaunus graudaugus, nereti mums pietrūkst ideju, kā tos radoši iekļaut receptēs. Visvienkāršākais veids kā atsvaidzināt ikdienas garšu spektru ir 1:1 sajaukt to ar rīsiem, griķiem vai citiem graudaugiem.

Jebkurus salātus var padarīt par pilnvērtīgu pamatēdienu, ja tos bagātina ar kvinoju – tajā ir augsts šķiedrvielu un olbaltumvielu saturs. Šis produkts būs laba kombinācija gan ar riekstiem, ogām, augļiem, gan ar dārzeņiem un sēnēm.

Porainā, maigi kraukšķīgā tekstūra to padara par labu piedevu gaļas un zivs ēdieniem, mērcēm un sieriem. Tāpat, no kvinojas, sajaucot ar miltiem un olu, var gatavot gardus plāceņus.

Lūk, viena no daudzām salātu variācijām- vienkārša, ātri pagatavojama un oriģināla recepte patiesi veselīgām pusdienām.

Recepte: kvinojas salāti ar āboliem un batātēm

kvinojas salāti pagatavošana

Sastāvdaļas:

kvinoja, 1, 5 glāze (3 glāzes ūdens)
olīveļļa, 1/2 glāze
saldie kartupeļi (batātes), 600 – 700 g
ābolu etiķis, 1/4 glāze
2 vidēja lieluma āboli
sasmalcināti svaigi pētersīļi, 1/2 glāze
plāni sagriezts sarkanais sīpols, 1/2 gab.
malti melnie pipari un sāls, pēc garšas
mikrozaļumi ~ 150 – 200 g
pēc izvēles: saldinātas kaltētas dzērvenes, rieksti vai svaigas granātābola sēklas

Pagatavošana:

Katliņā uzkarsē 1 ēdamkaroti olīveļļas, pievieno skalotu, notecinātu kvinoju un maisot apcep 2 minūtes. Pievieno 3 glāzes ūdens. Kad tas sāk vārīties, samazina liesmu un turpina karsēt līdz ūdens iztvaiko. Noņem katlu no uguns, uzliek vāku un atpūtina 10 minūtes. Samaisa un atdzesē ledusskapī vai istabas temperatūrā.

Sagriež batātes ~2 cm kubiņos, apviļā olīveļļā (1 ēd. k.), izklāj uz cepešpannas un cep 200 °C  ~25 minūtes vai kamēr mīksti un kraukšķīgi.

Lielā bļodā sajauc atlikušo olīveļļu ar ābolu etiķi, sāli un pipariem. Pievieno atdzesēto kvinoju un atkal samaisa. Ber klāt saldos kartupeļus, kubiņos sagrieztus ābolus un visas pārējās sastāvdaļas. Krāsainākam izskatam un garšas kontrastam var pievienot riekstus vai sēklas, saldinātas kaltētas dzērvenes vai svaigu granātābolu. Viegli apmaisa un pasniedz!