LV

Veselīgie rieksti un to izmantojums ikdienas uzturā


Saules trūkums ziemas sezonā dara savu un krietni vairāk jāpiedomā pie ikdienas uztura, lai pēcpusdienā neizsīktu enerģija. Viens no veidiem, kā sniegt organismam vajadzīgos vitamīnus un enerģiju gada aukstākajā sezonā, ir rieksti, turklāt tie ir tik daudz un dažādi, ka noteikti katrs var atrast kaut ko sev piemērotu plašajā Zelta Rieksts sortimentā.

Iztaujājot uztura speciālisti Lizeti Pugu par riekstu lietošanu ikdienas uzturā, speciāliste skaidro, ka tie noteikti ir vērtīgs enerģijas un vitamīnu avots. Ja rokas stiepiena attālumā būs bļodiņa riekstu, tad zini, ka izsalkumu varēs viegli remdēt, jo rieksti ir gana sātīgi augstā olbaltumvielu un taukvielu daudzuma dēļ. Uztura speciāliste atklāj, ka riekstos lielākoties atrodami nepiesātinātās taukskābes, kas organismā ir vitāli svarīgas un neaizvietojamas.

Piemēram, Indijas riekstos ir vairāk mononepiesātinātās taukskābes, kas organismā uzlabo tauku vielmaiņas procesus, sekmē taukos šķīstošo vitamīnu uzsūkšanos, palielina šūnu jutību pret insulīnu un kavē aterosklerotiskas izmaiņas asinsvados. Zemesriekstos salīdzinoši ar citiem riekstiem vairāk piesātinātie tauki, kuru uzdevums ir dot enerģiju un veidot tauku rezerves. Toties valriekstos vairāk polinepiesātinātās taukskābes, kā omega 3 un omega 6, kas organismā veicina antioksidantu un taukos šķīstošu vitamīnu uzsūkšanos, kā arī samazina kardiovaskulāro slimību risku.

Rieksti ikdienas maltītēs

Maldīgi domāt, ka rieksti sātīguma dēļ ir neveselīgi. Uztura speciāliste uzsver, ka nav pamata izvairīties no riekstiem ikdienas uzturā, svarīgi ir apzināties apēstos daudzumos un uzņemto uzturvielu devu. Lizete Puga iesaka riekstus dozēt porcijās, tādējādi izvairoties no pārlieku lielas enerģijas uzņemšanas un smaguma sajūtas, un te lieti noderēs Zelta rieksts plašais sortiments – gan lielāki, gan mazāki iepakojumi. Vidēji viena sauja (10-15) riekstu satur 150 – 200 kcal. Kas attiecas tieši uz ikdienas uzturu, speciāliste iesaka izvairīties lietot riekstus ar papildu pievienotu sāli, cukuru un citām piedevām. Svarīgi arī ievērot daudzveidību – vienu dienu ēst pistācijas, otru mandeles, bet trešo zemesriekstus, vai ideālajā variantā jau dažādu riekstu miksli.

Zelta Rieksts sortimentā ir ap 70 veida produktu dažādos fasējumos, nodrošinot organismu ar vajadzīgajām vielām dažādās ikdienas situācijās. Tiem, kam ikdiena paiet vienā skrējienā, lielisks sabiedrotais būs mazais iepakojums Dienas deva, arī bērniem radīti Mini Zelta rieksts nelielos iepakojumos, vadoties pēc dietologu ieteikumiem, lai augošie organismi saņemtu vērtīgus vitamīnu neveselīgo našķu vietā. Taču tiem, kas zina neskaitāmas receptes, kā riekstus likt lietā, noderēs lielie iepakojumi.

Kā izmantot riekstus

Vai tie būtu Indijas rieksti, valrieksti, lazdu rieksti, pekanrieksti, mandeles vai citi, variāciju, ko ar tiem iesākt, ir ļoti daudz. Var pagatavot brokastu musli, par ko sajūsmināsies bērni, arī musli batoniņi līdzņemšanai ir laba ideja. Dažas interesantas un radošas receptes ar riekstiem var iepazīt šeit.

Pamatēdienos riekstus var izmantot, piemēram, gaļas, zivs panēšanā, pievienot tos pesto, mērcēm un garnēt salātus, pastu vai krēmzupu. Sautējot gaļu, pievieno kādu sauju riekstu, iegūsi interesantu tekstūru un arī garšu, tāpat no riekstiem var gatavot dažādus sviestus, ko smērēt uz brokastu maizītēm vai izmantot konditorejā. Protams, visplašākais izmantojums ir desertos – rieksti kūkās, smalkmaizītēs un dažādos desertos. Putru un dažādu smūtiju cienītāji var pagatavot kādu riekstu pienu – ierastās garšas kļūs pavisam citādākas. Piemēram, Indijas riekstu piens būs ļoti krēmīgs, arī mandeļu pienam būs izteikta riekstu garša, kas papildinās ierasto auzu tumi. Tāpat riekstu miltus var izmantot parasto miltu vietā, un cept kūkas, cepumus, pankūkas, un ēdiens būs ar bagātīgāku uzturvērtību. Ja esi ieradis riekstus izmantot vien kādās receptēs, tad jāņem vērā, ka pēc grauzdēšanas riekstiem mainās garša un aromāts.

Jāņem vērā, ka riekstus nav ieteicams karsēt ilgstoši augstās temperatūrās, tādejādi tie var zaudēt savu vērtību. Jebkurā riekstu izmantošanas veidā ieteicams pirms tam tos izmērcēt ūdenī, tad organismam vieglāk tos pārstrādāt.

Kā uzglabāt riekstus

Maldīgi domāt, ka ieberot sarūpētos riekstus traukā, par tiem var aizmirst. Patiesībā ir jāievēro daži priekšnosacījumi, lai rieksti arī pēc kāda laika labi garšotu un būtu saglabājuši visas vērtīgās vielas. Jāņem vērā, ka rieksti ļoti ātri uzņem dažādus aromātus, it īpaši lobītie rieksti, tāpēc ieteicams tos vienmēr glabāt hermētiski slēgtos traukos, piemēram, burkās vai bundžās, turklāt vēsā un tumšā vietā. Vēsums riekstiem palīdzēs nezaudēt mitrumu, tāpēc tie ilgāk saglabās sulīgumu. Jāņem vērā, ka rieksti oksidējas un nelabvēlīgos apstākļos glabāti, tie garšos rūgti, tāpēc īstā vieta tiem ir vēsumā un sausumā.

Ja iegādāts lielāks riekstu daudzums, tos var arī saldēt, tad nezudīs vērtīgās eļļas, taču ar vienu noteikumu – rieksti netiek atkārtoti saldēti. Jebkāda veida radies mitrums veicina riekstu pelēšanu, tāpat jāuzmana no dažādiem pārtikas kaitēkļiem, piemēram, kodēm. Riekstu miltus maļot, svarīgi ievērot, ka tos vislabāk arī uzreiz izmantot, citādi tie zaudēs sulīgumu.

Svarīgi!

BRC Sertifikāts garantē, ka Zelta Riekts produkcija tiek fasēta atbilstoši drošas pārtikas standartiem. ES bioloģiskās lauksaimniecības logotips apliecina, ka BIO Zelta Rieksts produkti ir auguši bioloģiski sertificētās saimniecībās.