LV

Zaļais smūtijs enerģijai, skaistumam un dzīvespriekam

Smūtija aizsākumi meklējami Amerikā 20. gadsimta 30. gados, kad līdz ar elektriskā blendera inovāciju, tie kļuva pieprasīti kā Holivudas zvaigžņu “asistenti” slaidas figūras un vitamīnu iegūšanai.

Šodien smūtijs ir ērts brokastu ēdiens un viegls enerģijas avots, kas katram pašam ļauj savienot vēlamās uzturvielu kombinācijas. Tas var kalpot kā labs launags, gaidot pusdienlaiku, vai pat vieglas vakariņas – baudi uzreiz, ņem līdzi vai uzglabā ledusskapī.

Lai gan tieši zaļie dārzeņi un laksti tiek uzskatīti par vieniem no visbagātīgākajiem vitamīnu avotiem, mūsu domāšanā “zaļš” ir vesels konceptu kopums. Ar to dažādās dzīves situācijās aprakstāma ekoloģijas un mūsu organisma ilgtspēja, dabas velšu daudzveidība, veselība un ēdiena tīrība. Mūsdienās arī augu valsts uzturs un izvairīšanās no rūpnieciski pārstrādātiem produktiem vai lieka pārtikas iepakojuma tiek asociēta ar “zaļu” domāšanu, ēšanu un dzīvošanu.

Tā, nu, ir sanācis, ka šis daudzveidīgais augļu, dārzeņu, riekstu, sēklu, sakņu, pulveru un sulu kokteilis – ir kļuvis par būtisku sastāvdaļu daudzu veselīga uztura piekritēju zaļajās ēdienkartēs.

vitamīnu smūtijs

Smūtījs – pavasaris tavā glāzē

Smūtija sastāvdaļu iespējas un kombinācijas ir teju neizsmeļamas – gatavo pats savu sezonas augļu un dārzeņu formulu, vadoties pēc tā, kas tev labāk garšo un vai vēlies uzņemt vairāk šķiedrvielas, vitamīnus, ogļhidrātus vai olbaltumvielas.

Mūsdienās pieaug izpratne par ēdienu kā medicīnu. Arvien vairāk cilvēku aizdomājas, ka nepieciešams ēst veselīgi, lai ne tikai attālinātu saslimšanu, bet, iespējams, pat atveseļotos no esošajām kaitēm. Detoksikācija jeb organisma attīrīšana ir viens no mērķiem, kas liek cilvēkiem meklēt zaļo smūtiju receptes.

Toksīni ir kaitīgi savienojumi, kas rodas vai tiek uzņemti organismā ar neveselīgu pārtiku, gaisa piesārņojumu, ķimikālijām un citiem saistītiem procesiem. Kamēr trūkst nopietnu pētījumu, kas apliecinātu, ka ar pārtikas produktiem vai diētu varam atbrīvoties no toksīniem, tomēr varam teikt, ka augļi, dārzeņi, zaļumi, sēklas un rieksti (sablendēti kokteilī vai uzņemti citāti), noteikti var nest labumu šūnu veselībai, asinsritei, sirds veselībai un uzlabot metabolismu. Te pirmo vietu stabili iegūst zaļie dārzeņi un laksti.

Ja vēlies vairot enerģiju un uzņemt uzturvielas, izvēlies sastāvdaļas, kas bagātas ar nepiesātinātajām taukskābēm un olbaltumvielām. Tad smūtijam izmanto riekstus un sēklas (īpaši ķirbju sēklas, čia, mandeles, pistācijas, zemesriekstus). Avokado, banāni un kokosriekstu piens ir ne tikai veselīgi, bet arī ideāli smūtija struktūras veidošanai. Kā bāzi vari izvēlēties arī vieglāku grieķu jogurtu vai auzu pienu.

Ja smūtiji ir tikai viegla piedeva starp ēdienreizēm, tad izmanto sezonālos augļus un dārzeņus. Tā atbalstīsi organismu ar vērtīgiem antioksidantiem un vitamīniem, bet enerģijas pamatu sniegs brokastis, pusdienas un vakariņas. Ziemas vidū izvēlies saldētus augļus, ingveru, seleriju un citas saknes. Vasarā nebaidies blendēt visu zaļo svaigo – gurķus, piparmētras, spinātu vai biešu lapas. Arī saldajiem kokteiļiem vari pievienot mazliet timiānu, rozmarīnu, bet dārzeņiem – saldākus augļus. Nebaidies eksperimentēt ar augļu un dārzeņu kombinācijām!

Ja smūtija gatavošana ir kārums, un vēlies lutināt sevi ar veselīgu saldo ēdienu, izvēlies eksotiskos augļus – mango, banānu un persikus, kā arī vari saldināt receptes ar šokolādes vai karameļu sīrupu vai citiem alternatīviem saldinātājiem. Teicamas garšas nianses var panākt ar sublimētiem (saldējot žāvētiem) augļiem un ogām, īpaši ja par bāzi izvēlies pienu vai kādu no tā augu alternatīvām.

 

3 ieteikumi, lai smūtijs vienmēr izdotos

  1. Sastāvdaļas. Pirmkmārt, garšu svaigumu vēlamies baudīt arī ziemā, kad sezonālie augļi un dārzeņi vēl pat nav nonākuši dobēs. Par to gan vērts domāt jau laikus un vitamīniem bagātās dabas veltes – zaļumus, piparmētras, kāpostus, ābolus, zemenes, mellenes – visas sastāvdaļas sagriezt, iepakot un sasaldēt. Tad vari būt drošs, ka kokteilis garšos gandrīz kā vasaras vidū jebkurā sezonā, turklāt saldēšanas procesā tiek saglabāta liela daļa vērtīgo uzturvielu. Gan garša, gan sastāvs paša sarūpētām izejvielām visticamāk būs pilnīgāks nekā importa augļiem un dārzeņiem. Otrkārt, nebaidies no dažādu produktu sajaukšanas – rieksti, spinātu lapas, mellenes un avokado – ļaujies garšu eksperimentam.
  2. Uzglabāšana. Atkarībā no produktu sastāva, uzglabāt smūtiju ledusskapī vari līdz 2 dienām. Tomēr sasaldētā veidā pat vairākus mēnešus. Tādēļ, lai taupītu vietu un laiku, savu mīļāko garšu kokteili vari sagatavot jau vasarā vai rudenī, bet baudīt – ziemā. Vislabāk smūtiju uzglabāt stikla vai metāla traukos. GEMOSS sortimentā ir īpaši smūtijiem paredzētas stikla pudeles – vāks neļauj piekļūt gaisam, bet salmiņš ļauj to baudīt pie pirmās vēlēšanās. Vēl viens iemesls, kādēļ smūtiji pamatā tiek izdzerti uzreiz pēc pagatavošanas, ir sastāvdaļu noslāņošanās – slēgts trauks ļauj to atkal viegli sakratīt un atgriezt viendabīgā konsistencē.
  3. Blenderis. Jauda un noturība ir būtiskākie aspekti iekārtas izvēlē. Ja kokteiļus gatavo bieži, un zini, ka vēlies, lai ierīce tiek galā arī ar riekstiem, sēklām, saldētiem produktiem un citām cietām sastāvdaļām, Vitamix ir daudzu šefpavāru pirmā izvēle. Ļoti jaudīgs blenderis palīdzēs arī radīt oriģinālas smūtiju bļodas, gatavot saldējumu un augļu sorbertu. Vitamix ir iekārta, kas nekad nepieviļ, bet svaigus augļu un dārzeņu smūtijus, pievienojot pietiekami daudz piena vai ūdens, noteikti varēsi pagatavot arī citās iekārtās.

 

Trīs smūtiju receptes krāsainai dienai


Zaļais  smūtijs “Skaistums”
spirulīnas pulveris, 5 g
auzu piens Minor Figures, 200 ml
ledus, 3 kubiņi
čia sēklas, 15 g
sasaldēts banāns, 1 gab.

Baltais smūtijs “Latviskais”

auzu piens Minor Figures, 200 ml
sublimēti āboli, 15 g
čia sēklas, 15 g
indijas rieksti, 10 g
medus, 15 g
ledus, 3 kubiņi

Zaļais smūtijs “Enerģija”

kokosriekstu ūdens, 150 ml
čia sēklas, 15 g
svaigi spināti vai kale (lapu kāposts), 30 g
valrieksti, 10 g
saldēti banāni, 2 gab.
ananasu vai mango gabaliņi, 20 g
avokado, 1/2 gab.

Visu recepšu pagatavošana ir viegla: liec visas sastāvdaļas blenderī, sablendē viendabīgā masā, lej slēgtā pudelē uzglabāšanai vai izmanto uzreiz. Visas garšas ir pielāgojamas: izvēlies savu mīļāko augu pienu, banānu vari aizstāt ar jebkuru citu saldētu augli vai ogām. Izcila un īpaša recepte izdosies, ja izmantosi sublimētos augļus un ogas.