LV

Kā pagatavot īstu zemesriekstu sviestu?

Zemesriekstu sviests ir sātīga, viegli pagatavojama un veselīga piedeva sabalansētās diētās. Izplatīts gardums visā pasaulē, tas pirmo reizi iepazīts 20. gadsimta sākumā Amerikā. Toreiz zemesriekstu sviests ieguva slavu kā turīgo ļaužu ēdiens, jo to pasniedza ekskluzīvās veselības aprūpes iestādēs vecāka gada gājuma cilvēkiem – kā bagātīgu augu proteīnu avotu.

Vienīgā iekārta, par kuras iegādi jādomā laikus, lai pagatavotu krēmīgu un sātīgu riekstu sviestu, ir jaudīgs un izturīgs blenderis. Pārējās sastāvdaļas var meklēt katrā pārtikas produktu veikalā.

Izejvielas: 1 sastāvdaļa, 1 iekārta, 5 minūtes

Zemesrieksti ir galvenā un oriģināli – vienīgā sviesta sastāvdaļa. Pie saldākiem brokastu ēdieniem vai sāļajām uzkodām pusdienlaikā tam pievieno sāli vai kādu saldinātāju. Sāls un cukuri (medus, agave, kļavu sīrups) kopā tiek pievienoti tikai garšas intensitātei.

Lietojot uzturā katru dienu, mums ir iespēja to pieskaņot dažādām maltītēm, bet pamata garša zemesriekstu sviestam vienmēr būs sabalansēti neitrāla. Tam mēdz pievienot dažādas garšvielas vai citas sastāvdaļas, kas recepti var padarīt oriģinālu un īpašu, bet tad arī pielietojums dažādos ēdienos būs ierobežotāks.

Lai gan zemesriekstu sviests jau ir bagātīgs ar augu eļļām (no riekstu miltiem tas pārvēršas krēmīgā masā otrajā vai trešajā blendēšanas minūtē), taukvielas tiek pievienotas gan lai bagātinātu to ar uzturvielām, gan lai šķidrinātu produkta struktūru, ja sviests paredzēs lietošanai, piemēram, mērcēs. Tādā gadījumā vislabāk meklēt zemesriekstu eļļu, lai garša būtu harmoniska. Var pievienot arī rapšu, sezama sēklu, vīnogu kauliņu eļļu vai olīveļļu. To pievienojam pavisam nedaudz, bet eļļa nav jāpievieno, ja gatavojamies to baudīt vienkāršās ikdienas maltītēs.

Lai izmēģinātu kādu oriģinālu recepti, vari pievienot šokolādi, grauzdētas mandeles, tahini, kanēli, medu vai kādu citu sīrupu. Sāļiem ēdieniem pievieno čilī piparus, valriekstus vai eksperimentē ar dažādiem garšaugiem.

Zemesriekstu sviesta gatavošanas nianses

Ir vērts izmēģināt riekstu sviestu gatavot pašam, jo veikalos pieejamais produkts var saturēt konservantus vai nevajadzīgus garšas pastiprinātājus. Pat tad, ja to iegādājies bio produktu plauktos, mājās gatavot zemesriekstu sviestu būs izdevīgāk un var izvēlēties augstākās kvalitātes zemesriekstus.

Galvenais noslēpums zemesriekstu sviesta gatavošanā ir riekstu grauzdēšana – bez tās sviests neatdos raksturīgo, piesātināto garšu. Tikai pēc grauzdēšanas uz pannas cepeškrāsnī blendē līdz viendabīgai masai vai arī var produkta tekstūru saglabāt graudaināku – ar riekstu gabaliņiem.

Zemesriekstus grauzdē 200°C temperatūrā aptuveni 7 minūtes, līdz rieksi iegūst vieglu mirdzumu (tas nozīmē, ka to eļļa ir izdalījusies). Ja izmanto svaigus zemesriekstus, tad paturi tos cepeškrāsnī 12 – 15 minūtes. Riekstu grauzdēšana jebkurā gadījumā ir izvēle – veselīgāka recepte, kas saturēs vairāk vērtīgas uzturvielas, būs gatavota no svaigiem zemesriekstiem.

Atceries, ka riekstus pirms blendēšanas nepieciešams atdzesēt – tas pasargās virtuves kombainu vai blenderi no pārkaršanas.

Parasti grauzdēšanai izvēlas riekstus ar visu miziņu. Riekstu apvalks piešķir krēmam raksturīgo zeltaino krāsu un satur vērtīgas uzturvielas. Ja izvēlēsies blanšētus riekstus, tie būs gaišāki, garša – nedaudz maigāka. Šādu sviestu biežāk izvēlas kā konditorejas izejvielu un desertos.

 

kā pagatavot zemesriekstu sviestu

Kāpēc vērts iekļaut zemesriekstu sviestu ikdienas uzturā?

  1. Vērtīga uzkoda veģetāra uztura piekritējiem. Sniedz svarīgas olbaltumvielas un proteīnus, ja vēlies samazināt dzīvnieku izcelsmes produktus uzturā. Zemesrieksti ir zirņu un pupu “radinieki” – pākšaugi, kas bagātīgi satur olbaltumvielas (aptuveni 1/5 no riekstu sastāva), tāpēc var aizstāt gaļas produktus uzturā.
  2. Vitamīni, minerālvielas un šķiedrvielas. Visvairāk tajā atrodams vitamīns E, magnijs un varš, pietiekamā daudzumā B3, B5 un B6 vitamīni. Arī dzelzs, selēna un cinka daudzums tajos ir ievērojams. Lai gan tie satur gana daudz šķiedrvielas, nedrīkst aizmirst par augsto kaloriju saturu – tie ir tauki, kas šķiedrvielām jāsašķeļ.
  3. Sātīga uzkoda ar zemu ogļhidrātu saturu – izcila izvēle diētās, kad svarīgi kontrolēt cukura līmeni asinīs un vienmērīgu enerģiju dienas garumā.
  4. Vērtīgs nepiesātināto taukskābju avots. Lai gan zemesrieksti satur daudz kaloriju (100 g ir vidēji 550-600 kcal), nepiesātinātās taukskābes ir svarīgas organisma šūnu veselībai un var būt labs palīgs svara zaudēšanā. Vairāk par pusi no taukvielām zemesriekstos sastāda oleīnskābe (omega-9)- vērtīga mononepiesātinātā taukskābe, kas var mazināt asinsspiedienu, sirds slimību risku un palīdzēt regulēt svaru. Rieksti satur arī 10% piesātinātās taukskābes.